GRATIS levering over 249DKK | OVER 5000+ TILFREDSE KUNDER

Pas på "akut" strækning

Forskningsdata antyder, at "akut" udstrækning kort før sport eller træning faktisk kan hindre, snarere end at forbedre, sportspræstationer.

I modsætning hertil ser et regime med regelmæssig udstrækning ud til at forbedre mange aspekter af sportspræstation ved at øge muskelstyrken, rapporterede Dr. Ian Shrier fra SMBD-Jewish General Hospital i Montreal.

Dr. Shrier indsamlede og analyserede tidligere undersøgelser af effekterne af udstrækning på sportspræstation. I stedet for at vurdere præstationer i faktiske atletiske begivenheder, fokuserede undersøgelserne på virkningen af udstrækning i specifikke test relateret til sportspræstation.

Doctors snakker

Analysen omfattede 23 undersøgelser, der vurderede virkningerne af "akut" udstrækning - dvs. udstrækning umiddelbart før testen. Næsten alle undersøgelser viste, at udstrækning reducerede ydeevne ved forskellige test, herunder muskelkraft, drejningsmoment og hoppehøjde.

Den eneste undtagelse var en undersøgelse, der viste, at udstrækning forbedrede "løbende økonomi." Undersøgelser af virkningen af akut udstrækning på kørehastighed gav blandede resultater.

Dr. Shrier identificerede også ni undersøgelser af virkningerne af regelmæssige strækningsprogrammer, der normalt varer flere uger. Af disse fandt syv studier bedre ydeevne med regelmæssig strækning.

Dette omfattede forbedret ydeevne i test af muskelstyrkeproduktion og sammentrækningshastighed, hvilket antydede, at fordelene skyldes muskelforstærkning.

En undersøgelse fandt, at regelmæssig strækning forbedrede kørehastigheden i løbet på 50 meter, selvom to undersøgelser ikke fandt nogen effekt på "løbende økonomi" under længere løb. Ingen af undersøgelserne fandt dårligere ydelse efter regelmæssig strækning.

Udstrækning er blevet vidt anbefalet for at reducere risikoen for træningsrelateret skade, selvom nylige studier har stillet spørgsmålstegn ved, om strækning har nogen reel virkning på skadesraterne.

research

Hvis der er en beskyttende virkning, ser det ud til at være resultatet af "regelmæssig udstrækning" snarere end "akut" strækning.

Den nye gennemgang, der blev offentliggjort i september/oktober 2004 Clinical Journal of Sport Medicine, antyder, at udstrækning forbedrer ydeevnen i en række atletiske prøver, men kun hvis det udføres regelmæssigt.

Som i undersøgelser af skaderisiko synes udstrækning at være mest fordelagtig, hvis det udføres regelmæssigt.

I modsætning hertil ser akut udstrækning ikke ud til at forbedre sportsydelsen. Udstrækning inden præ-øvelse kan endda reducere ydeevnen, sandsynligvis på grund af muskelskader forårsaget på strækningstidspunktet.

Shrier konkluderede, "Hvis man strækker sig, skal man strække sig efter træning eller på et tidspunkt, der ikke er relateret til træning." (Www.cjsportmed.com).

Denne artikel er udarbejdet af Biotech Law Weekly-redaktører fra personale og andre rapporter. Copyright 2004, Biotech Law Weekly via LawRx.com.

 

Ældre post
Nyere indlæg
Luk (esc)

Popup

Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Søg

Din indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom.
Køb nu