GRATIS levering over 249DKK | OVER 5000+ TILFREDSE KUNDER

Hvorfor har jeg ondt i ryggen?

Oplysninger i denne artikel er ikke en medicinsk rådgivning og skal betragtes som information for at give dig lidt mere indsigt i emnet rygsmerter. Hvis du har alvorlige årsager til rygsmerter, bedes du kontakte en professionel - din læge.

 


Rygsmerter er en almindelig årsag til fravær fra arbejde og til at søge lægehjælp. Det kan være ubehageligt og svækkende.

Det kan skyldes skade, aktivitet og nogle medicinske tilstande. Rygsmerter kan påvirke mennesker i alle aldre af forskellige årsager. Efterhånden som folk bliver ældre, øges chancen for at udvikle Trusted Source lændesmerter på grund af faktorer som tidligere erhverv og degenerativ disksygdom.

Baseret på netdoktor.dk, rygsmerter rammer 80-90 % af danskerne en eller flere gange i løbet af livet. Det drejer sig ofte om ganske ufarlige tilstande, men på trods af dette kan ondt i lænden eller ryggen være yderst smertefuldt og påvirke livskvaliteten i negativ retning.

Årsager til dine rygsmerter

Den menneskelige ryg består af en kompleks struktur af muskler, ledbånd, sener, skiver og knogler, der arbejder sammen for at understøtte kroppen og sætte os i stand til at bevæge os rundt.

Rygsøjlens segmenter er polstret med brusklignende puder kaldet diske.

Problemer med nogen af disse komponenter kan føre til rygsmerter. I nogle tilfælde af rygsmerter forbliver årsagen uklar.

Skader kan blandt andet skyldes belastning, medicinske tilstande og dårlig kropsholdning.

Hvilke typer rygsmerter er der?

Rygsmerter er ikke bare rygsmerter. Ryggen og rygsøjlen består af et utal af forskellige væv, som alle i princippet kan overbelastes, gå i stykker og give smerter.

Blandt de mest almindelige betegnelser for ondt i lænden eller ryggen, finder du:

  • Facetsyndrom: Smerter, der opstår, når der er skader på et eller flere af rygsøjlens små facetled eller nerverne og vævet omkring dem.
  • Akut  hold i ryggen: Et hold i ryggen kan blandt andet skyldes, at et eller flere af rygsøjlens facetled har sat sig fast, en forstuvning af et led, en overbelastet muskulatur eller problemer med rygsøjlens bruskskiver (diskusskiver).
  • Ischias: En skarp og skydende smerte bevæger sig gennem bagenden og ned på bagsiden af benet, forårsaget af en udbulende eller herniated disk, der trykker på en nerve. Det er smerter i den nederste del af ryggen (lænden)
  • Diskusprolaps: Når en eller flere af rygsøjlens bruskskiver buler ud eller noget af skivens bløde kerne er blevet presset ud og ligger nu uden for bruskskiven.
  • Udbulende diske: På stort set samme måde som brudt disk kan en udbulende disk resultere i mere pres på en nerve.
  • Muskelspændinger i ryggen (myoser): Når musklerne reagerer med spændinger på grund af overbelastninger, både af fysisk karakter (fx tunge løft) og psykisk karakter (fx stress).
  • Ryggens opbygning (skæv ryg, rund ryg, lige ryg): De fleste mennesker har små skævheder i rygsøjlen, som aldrig gør væsen ud af sig. Sommetider kan disse skævheder dog gøre rygsøjlen mere sårbar og give problemer i form af rygsmerter.
  • Slidgigt i ryggen: Når rygsøjlens bruskskiver og leddene i rygsøjlen er nedslidte. Dette kan udløse smerter i ryggen.
  • Lumbago: Et andet ord for smerter eller ubehag i ryggen lokaliseret i området mellem det nederste ribben og det nederste af balderne (lænden). Smerterne kan have varierende intensitet fra ganske lette til meget kraftige.
  • Forstuvninger og fibersprængninger: Træner og bevæger du dig for hårdt, uvant og forkert, kan der opstå pludselige overbelastninger i form af smertefulde forstuvninger (beskadigelse af ledbånd og/eller bløddele omkring et led) og fibersprængninger (beskadigelse eller overrivning af muskelfibre).

Hold i lænden kan også skyldes nogle daglige aktiviteter eller dårlig kropsholdning.


Eksempler inkluderer:

  • hoste eller nysen
  • muskelspænding
  • overstrækning
  • skubbe, trække, løfte eller bære noget
  • stående eller siddende i lange perioder
  • anstrenge halsen fremad, f.eks. når du kører eller bruger en computer
  • lange køresessioner uden pause, selv når de ikke er bøjet
  • sover på en madras, der ikke understøtter kroppen og holder rygsøjlen lige

Sådan kan du forebygge rygsmerterne

Dyrke motion. En af de vigtigste ting, du kan gøre for at forhindre hold i lænden, er at stå op og komme i bevægelse. Hvorfor forhindrer træning rygsmerter? Muskler er beregnet til at bevæge sig, siger Robin Lustig, DC, en kiropraktor ved New Jersey Total Health Center i Lodi og Pompton Plains, NJ - “Hvis du ikke er i god form, er du mere tilbøjelig til at skade din ryg og føle smerte, når du gør selv enkle bevægelser, som f.eks. at løfte dit barn fra sin vugge."Også træning hjælper med at holde leddene flydende," siger Dr. Lustig. En anden grund til at træning forhindrer rygsmerter er, at motion hjælper dig med at holde din vægt nede - at være overvægtig, især omkring din mave, kan lægge ekstra belastning på din ryg.

Spis rigtigt. "Hvis du opretholder gode spisevaner, vil du ikke kun opretholde en sund vægt, men du vil heller ikke lægge unødvendig stress på din krop," siger Lustig. En stabil diæt af overdreven krydret eller fastfood kan belaste dit nervesystem, hvilket vil skabe rygproblemer, tilføjer hun. Omvendt vil en sund kost med frisk frugt og grøntsager, magert kød, mejeriprodukter og fuldkorn holde din fordøjelseskanal på sporet. "Hvis dine tarme fungerer og fungerer korrekt, vil det opretholde din rygsøjle, fordi dit indvendige og udvendige relaterer til hinanden," siger Lustig. ”Jeg har fundet ud af, at mange mennesker, der klager over lændesmerter, også har irriterede tarme.”

Sov sidelæns. Du vil ikke sove fladt på ryggen. Den bedste stilling til at sove er på din side. Hvis du skal sove på maven, skal du lægge en pude under underlivet for at hjælpe med at fjerne stress fra ryggen. At have en støttende madras og pude til dit hoved er også vigtig. "At få nok, afslappet søvn er altid en vigtig del af at opretholde et godt helbred," siger Lustig. Også, hvis du træner om dagen, sover du bedre om natten.

Oprethold korrekt kropsholdning. "Folk, der sidder ved deres computer i syv eller otte timer om dagen, holder mig i gang," siger Lustig. "Folk slæber over deres computere og deres telefoner, når de sender sms'er, og de er ikke klar over den skade, de gør på ryggen, og den smerte, de kan forårsage." Sørg for at arbejde på en ergonomisk korrekt arbejdsstation, både på kontoret og derhjemme, og opdel lange perioder foran computeren med strækøvelser. Hvis du praktiserer en god kropsholdning, opretholder du de naturlige kurver på ryggen og hjælper med at holde den stærk.

Hvis du gerne vil se vores udstyr, der hjælper dig med at forbedre kropsholdning, skal du klikke her - StretchFit™ Corpus™.


Reducere stress. Du er sandsynligvis ikke klar over, hvor meget stress kan påvirke dit rygsundhed. Stress får dig til at spænde dine muskler, og konstant spænding af denne art kan forårsage rygsmerter. Enhver aktivitet, der hjælper dig med at reducere stress, hjælper med at forhindre lændesmerter, siger Lustig. Stressreduktionsaktiviteter kan omfatte yoga, meditation, biofeedback, dyb vejrtrækning, tai chi og guidede billeder.

Stop med at ryge. Det er velkendt, at rygning øger din risiko for hjertesygdomme og kræft, herunder kræft i lungerne og tyktarmen, men de fleste mennesker er ikke klar over, at rygning også kan være en årsag til vedvarende hold i lænden. Forskning viser også, at rygning kan gøre eksisterende lændesmerter værre. Det er ikke helt klart, hvordan rygning påvirker rygsundheden, men en mulighed er, at det indsnævrer blodkarene. Indskrænkede blodkar resulterer i mindre ilt og næringsstoffer, der når rygsøjlen, og igen bliver det mere modtageligt for skade og langsommere at helbrede.

Hvornår bør du søge læge?

Selvom de fleste lændesmerter og rygsmerter skyldes godartede overbelastninger i ryggens led, muskler eller sener, kan det være en god idé at blive undersøgt for at finde ud af, hvad der er galt, og hvad du selv kan gøre for at få det godt igen.

Har du rygsmerter, bør du altid opsøge læge, hvis:

  • Du oplever vandladnings - og afføringsproblemer samt problemer med at holde på tarmluft
  • Rygsmerterne har varet mere end en uges tid
  • Smerterne stråler ned i det ene eller begge ben
  • Føleforstyrrelser og følelsesløshed i underkroppen
  • Flere dages smertestillende medicin og aflastning af ryggen ikke har nogen effekt
  • Du oplever ufrivilligt vægttab og føler generel sygdom (svimmelhed, kvalme, feber og lignende)

Din læge vil først kontrollere, om der er almindelig rygsmerter, nerverodsmerter på grund af et prolaps eller en snæver tilstand i ryggen, eller om der er en mere alvorlig sygdom bag din smerte. Din læge vil undersøge dig og vil være i stand til at give dig den bedste anbefaling baseret på dit specifikke problem.

Husk, uanset hvad du læser på internettet, bør du aldrig eksperimentere med dit helbred, og hvis der er alvorlige smerter, vil din læge altid være nummer 1!

 

Hvis du er interesseret i at se noget strækudstyr, der kan hjælpe dig med din stive ryg, kan du finde vores kollektion her - Rygsmerter Udstyr.

Pas på!

Ældre post
Nyere indlæg
Luk (esc)

Popup

Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Søg

Din indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom.
Køb nu